Home Berita ATM tambah dua pos kawalan di sempadan dengan Indonesia

ATM tambah dua pos kawalan di sempadan dengan Indonesia

Anggota tentera Malaysia dan Indonesia melaksanakan PATKOR Briged kelima Infantri Malaysia-KOREM di Pos Serudung, Kg Serudung Laut.

Oleh Nilam Raon

TAWAU: Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan menambah bilangan pos kawalan di kawasan sempadan negara berdekatan Indonesia bagi memastikan aktiviti jenayah dapat dicegah dengan berkesan.

Ketua Staf Markas 5 Briged, Leftenan Kolonel Mohd Roslaini Bujang berkata, sebanyak dua pos kawalan tambahan beroperasi dekat sempadan yang berdekatan Berantian dan Felda Selatan di Kalabakan sebagai tindakan menjaga perbatasan.

“Kita telah menambah bilangan pos di pedalaman dan kita juga kerap membuat rondaan yang agresif dan hasilnya sejak kita mendirikan pos di situ kegiatan penyeludupan atau pendaratan pendatang asing tanpa izin semakin berkurangan,” katanya.

Beliau berkata demikian di majlis perasmian Patroli Terkoordinasi (PATKOR) Briged Kelima Infantri Malaysia-KOREM 092/ Maharajalila di Pos Serudung, Kg. Serudung Laut di sini, Khamis.

Turut hadir wakil Angkatan Darat Tentera Negara Indonesia (TNI), Kolonel Utten Simbolon.

Menurutnya, risikan dengan kerjasama daripada pihak pasukan keselamatan Indonesia turut dilakukan untuk berkongsi dan mengenal pasti maklumat berkaitan lorong tikus yang digunakan sebagai laluan penjenayah melakukan kegiatan mereka.

“Kita tetap bekerjasama dengan pihak keselamatan Indonesia untuk kita mencegah ataupun mengurangkan kegiatan jenayah dan memang ada juga kes pelanggaran sempadan tetapi kita dapat mengurangkannya melalui aktiviti rondaan bersama seperti ini,” katanya lagi.

Dalam pada itu beliau positif isu kemasukan Pendatang Tanpa Izin (PTI) ke Malaysia melalui lorong tikus akan dapat diatasi apabila Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) di Serudung, Kalabakan beroperasi sepenuhnya.

Terdahulu beliau berkata, PATKOR menjadi platform terbaik mengukuhkan semangat kebersamaan pasukan keselamatan ke arah memastikan sempadan dua negara dalam keadaan aman dan selamat.

Jelasnya, anggota dan pegawai yang menyertai PATKOR berpeluang untuk menimba pengalaman bernilai dan dapat melatih kemahiran medan perang.

PATKOR ini disertai dua pegawai dan 32 anggota tentera Malaysia dan Indonesia bermula di Pos Serudung, Malaysia dan akan berakhir di Pos Simanggaris, Indonesia melalui empat pusat pemeriksaan sejauh 22.3 kilometer bagi tujuan memeriksa 223 batu sempadan.

NO COMMENTS

Exit mobile version