Home Berita Kepelbagaian budaya harus diraikan bersama – Hajiji

Kepelbagaian budaya harus diraikan bersama – Hajiji

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor diiringi Presiden Lions Club Tuaran, Kapitan Frankie Goh (lima kiri) menyempurnakan gimik perasmian dengan memotong kuih bulan (Moon Cake) sempena Pesta Tanglung Tuaran 2024 di Padang Astaka Tuaran pada Sabtu.

TUARAN: Kepelbagaian budaya yang ada di Sabah perlu terus diraikan semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor.

Ini  kerana  katanya,  kepelbagaian  dalam  aspek  budaya  seperti  sambutan  Pesta Tanglung antara yang telah menjadikan rakyat di negeri ini hidup bersatu padu dan aman.

“Inilah keunikan dan kehebatan Sabah yang menjadi contoh kepada negeri lain. Kita mempunyai pelbagai perayaan yang kita raikan bersama-sama tanpa mengira kaum dan agama.

“Saya berasa bangga kerana Lions Club Tuaran telah menganjurkan pesta yang cukup hebat dan berharap  perayaan yang diwarisi sejak nenek moyang ini akan diteruskan padamasaakandatang,” katanyaketikamerasmikan sambutan Pesta Tanglung Tuaran di Padang Astaka Tuaran, di sini pada Sabtu malam.

Dalam pada itu, beliauturut berharap rakyat akan terus menyokong kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) – Pakatan Harapan (PH) Plus untuk terus membangunkan negeri ini.

Katanya, kerajaan negeri hari ini akanterus membawa pembangunan kerana ini adalah tanggungjawab untuk melakukan yang terbaik kepada rakyat.

“Justeru, saya berharap rakyat negeri initidak mudah percayaatauterpengaruh dengan fitnah  yang dibawa oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Sebenarnya, banyak yang telah kita lakukan selepas pandemik COVID-19.

“Kita  telah  merancang  dan  melaksanakan  pelbagai    program  untuk  meningkatkan ekonomi  rakyat  dan  negeri  ini.  Bukan  itu  saja,  malah  dalam  aspek  lain  termasuk pendidikan dan modal insan yang  menjadi antara fokus utama kerajaan negeri.

“Kita  tahu  memang  ada  masalah  yang  dihadapi  termasuk  yang  diwarisi  daripada penerintahan terdahulu seperti air. Tetapi kerajaan hari ini akan terus melakukan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah-masalah berkenaan. Apa yang penting sokongan daripada rakyat agar Sabah terus maju jaya dalam Malaysia,” katanya.

Beliau   berkata,   kerajaan   telah   dan   akan   terus   melaksanakan   lebih   banyak pembangunan dan projek yang menberi manfaat dan kemudahan kepada rakyat negeri ini.

Yang turut hadir Menteri Pembangunan Luar Bandar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tamparuli, Datuk Jahid Jahim; Ahli Parlimen Tuaran , Datuk Seri Wilfred Madius Tangau  dan  Presiden  Lions  Club Tuaran  Kapitan  Frankie  Goh, yang juga Pengerusi Penganjur.

NO COMMENTS

Exit mobile version