Home Berita Hajiji: Umat Islam perlu contohi peribadi dan keterampilan Nabi Muhammad SAW

Hajiji: Umat Islam perlu contohi peribadi dan keterampilan Nabi Muhammad SAW

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor tiba di Program Sabah Berselawat 2024 di Dewan Saadah Wisma MUIS pada Khamis.

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor mengajak masyarakat Islam  agar  sentiasa  menjadikan   peribadi  dan   keterampilan   Nabi Muhammad SAW sebagai contoh dalam diri masing-masing.

Katanya,  melalui  keperibadiannya  yang  luar  biasa  mulia  dan  disanjung  itu,  Nabi Muhammad SAW berjaya menyatukan kaum muhajirin dan ansar selepas berlakunya peristiwa Hijrah pada 622 masihi di Madinah.

Beliau berkata, penyatuan ini bukan sahaja membina hubungan baik antara manusia dengan Allah SWT, juga perubahan dan era baharu konsep persaudaraan dengan membangunkan   model   komuniti   bertunjangkan   Islam   dalam   menyatupadukan penduduk Madinah yang berbilang kaum dan agama.

“Justeru, konsep perpaduan dalam kepelbagaian kaum dan agama yang diperkenalkan oleh Rasullulah amat penting diteruskan, ke arah memastikan lebih banyak kejayaan dan pembangunan dapat dinikmati di negeri ini.”

“Melalui berselawat, diharapkan kita sentiasa memperingati sekaligus menjadi umat Islam yang mahukan kejayaan dunia dan akhirat”, katanya ketika merasmikan Program Sabah Berselawat 2024 di Dewan Sa’adah Wisma MUIS pada Khamis.

Hajiji berkata, menjadi tanggungjawab umat  Islam mengangkat dan mengagungkan kerasulan Nabi Muhammad SAW   sebagai Nabi akhir zaman,   mengasihi   dan mencintainya sepanjang  hayat serta  mendekati-Nya dengan  berselawat  kepadanya setiap masa dan ketika.

“Meskipun tidak berkesempatan bertemu dengan Rasulullah S.A.W, namun kita masih berpeluang untuk mendalami dan mengamalkan sunnah dan sirah Baginda.

Hal ini merupakan antara bukti kecintaan kita kepada Baginda, satu-satunya Nabi dan Rasul yang berupaya memberikan syafaat kepada seluruh umatnya di hari kemudian nanti.

“Berselawat ke atas Rasulullah S.A.W sebenarnya dapat mendidik diri, hati, jiwa dan akal  kita  untuk  menjadi  umat yang sentiasa  bersyukur di atas segala  nikmat yang dikurniakan”, tegas beliau.

Katanya, Program Sabah Selawat anjuran Stesen Radio SABAHfm merupakan antara program  tonggak  RTM  Sabah  yang  bertujuan  mengimarahkan  sambutan  Maulidur Rasul dalam kalangan umat Islam di negeri ini khususnya di Kota Kinabalu.

Menurutnya,  program  itu  merupakan  kali  kedua  dianjurkan juga  menjadi  medium mendekatkan   golongan   belia   dengan   program-program   keagamaan   yang   turut menampilkan penceramah terkenal dalam dan luar negara.

Exit mobile version