Friday, October 18, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Jenazah nahas pesawat hanya ‘dikeluarkan’ Isnin ini

Anggota keselamatan mengusung mangsa nahas Elmina.

KLANG (Jumaat 18 Ogos): Jenazah mangsa nahas pesawat Beechcraft Premier 1 yang terhempas di Elmina, Shah Alam pada Khamis, hanya boleh ‘dikeluarkan’ dari hospital seawal Isnin ini.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan perkara ini yang dinyatakan oleh Tan Sri Razarudin Husain.

Menurut laporan Berita Harian, sehingga Jumaat, ada kira-kira 200 cebisan badan ditemui di lokasi nahas itu yang dihantar ke jabatan kimia untuk tindakan selanjutnya sebelum diserahkan kepada keluarga untuk urusan pengebumian.

“Pihak berkuasa menemui sejumlah 200 anggota badan yang terdiri daripada bahagian badan, kepala, kaki dan lengan.

“Cebisan iaitu ‘humans remain‘ atau HR1 hingga 14 adalah cebisan anggota yang besar manakala HR15 dan seterusnya ialah cebisan yang besar.

“Unit forensik akan membuat ujian selepas itu ia akan dihantar ke Pejabat Kimia yang akan melakukan proses pengecaman. Proses itu bukan hanya membabitkan DNA waris tetapi pengecaman kepada mangsa juga,” katanya.

Menurutnya, proses berlangsung dalam tempoh yang agak lama iaitu berkemungkinan seawal Isnin. Ia mungkin berlarutan dari tempoh itu.

Beliau berkata demikian dalam taklimat ringkas kepada waris di Jabatan Perubatan Forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR).

Razarudin Husain juga menasihati waris dan keluarga nahas untuk pulang menenangkan diri di kediaman dan rumah penginapan masing-masing.

Beliau turut meminta waris untuk memahami keadaan semasa termasuk kesukaran untuk membuat pengecaman disebabkan keadaan jenazah yang tidak sempurna.

Kejadian yang berlaku pada Khamis menyebabkan 10 maut dalam nahas itu, termasuk dua di atas jalan raya.

Popular Articles