Saturday, October 19, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Mahkamah tolak rayuan pekebun kecil Ulu Tingkayu

Mahkamah Persekutuan

Datuk Kong

KOTA KINABALU (Selasa 29 Ogos): Mahkamah Rayuan hari pada Selasa menolak rayuan pekebun kecil di Ulu Tingkayu Lahad Datu untuk kekal atas tanah yang mereka usahakan sejak dua dekad yang lalu.

Mahkamah Rayuan itu menolak rayuan pekebun kecil atas keputusan Mahkamah Tinggi Tawau yang membenarkan permohonan pihak Syarikat Mega Land Plantation Sdn Bhd untuk mengusir mereka atas alasan tanah itu sudah bergeran atas nama syarikat ladang berkenaan.

Hakim Mahkamah Rayuan yang bersidang membuat keputusan itu melalui sidang zoom telah bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi Tawau bahawa ‘tidak boleh wujud Tanah Adat (NCR) dalam kawasan Tanah Simpanan/Hutan Simpan.’

Pada Februari 2022 yang lalu, Syarikat Mega Land Plantation Sdn Bhd memfailkan saman pengusiran ke atas pekebun kecil berkenaan.

Pada 2 Jun tahun yang sama, Hakim Mahkamah Tinggi Tawau membenarkan permohonan pihak Syarikat Mega Land Plantation Sdn Bhd untuk mengusir pekebun-pekebun kecil di kawasan Ulu Tingkayu, Lahad Datu.

Pekebun kecil yang terdiri daripada 29 keluarga itu membuat rayuan terhadap keputusan di Tawau itu dengan Datuk Kong Hong Ming sebagai peguam mereka. Tanah membabitkan kawasan seluas 400 ekar.

Kes bermula pada April 2021 selepas Jabatan Tanah dan Ukur mengeluarkan satu Geran CL kepada pihak Syarikat Mega Land Plantation Sdn Bhd yang telah bertindih dengan kebun-kebun kelapa sawit penduduk kampung yang telah diusahakan sejak awal 2000.

Popular Articles