Monday, September 16, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Peranan JKKK harus diperkasakan – Madius

Madius dan Hajiji dimajlis penyampaian watikah perlantikan JKKK DUN Sulaman dan Pantai Dalit.

TUARAN: Datuk Seri Panglima Wilfred Madius Tangau berkata sudah tiba masanya agar peranan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) terus diperkasakan.

Menurut Ahli Parlimen Tuaran itu, Kerajaan persekutuan perlu mendapatkan input daripada pihak JKKK jika benar-benar mahu membangunkan seluruh negara khususnya di Sabah.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyampaian watikah perlantikan kepada 76 orang pengerusi JKKK daripada DUN Sulaman dan Pantai Dalit  pada Rabu oleh Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor.

“Kita tahu lapan daerah termiskin di negara ini terletak di sini.”

“Namun adakah kerajaan benar-benar tahu, keperluan utama penduduk yang perlu diberi perhatian dan diambil tindakan,” Madius berkata.

Dalam hal inilah peranan JKKK begitu penting sekali. Mereka lebih arif tentang perkampungan masing-masing.”

“Sekiranya pendekatan sebelum ini berterusan, iaitu kuasa dan perancangan hanya berpusat di Putrajaya, saya risau agenda pembasmian kemiskinan tegar ini sukar atau lambat dicapai,” katanya.

Beliau berkata oleh itu, sudah tiba masanya pihak berwajib perlu mengambil pendekatan untuk memberi kepercayaan kepada pihak JKKK.

Biarlah jawatankuasa ini diberikan empowerment. Kalau boleh mungkin sehingga mereka diberi kuasa sama ada dari segi peruntukan untuk melaksanan projek pembangunan yang mampu memberi kemajuan kepada perkampungan.

Baharulah usaha dalam memerangi dan menoktahkan kemiskinan benar-benar dapat dilaksanakan secara menyeluruh.

Pada gambar ini adalah sesi penyerahan watikah pelantikan JKKK bagi DUN Sulaman dan DUN Pantai Dalit yang diadakan pagi tadi. Penyampaiannya disempurnakan Ketua Menteri, YAB Hajiji Haji Noor. Terdapat 76 penerima kesemuanya.

Tahniah, semoga semua barisan JKKK ini dapat memikul tanggungjawab dengan cekap dan amanah. – Talantang

Popular Articles