Saturday, July 27, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Enigma Melayu: Jumlah ahli perniagaan bukan Melayu dan Melayu yang berjaya tidak seimbang ? – Salleh

KOTA KINABALU: Bekas ketua menteri Sabah Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak menempalak mereka yang bimbang tentang ketidakseimbangan antara ahli perniagaan bukan Melayu dan Melayu mereka yang berjaya.

Menurut laporan FMT, Salleh berkata perbandingan itu sebenarnya tidak berasaskan realiti.

Beliau berhujah bahawa walaupun terdapat sekumpulan kecil ahli perniagaan Melayu yang mewah di Malaysia, realitinya ialah terdapat lebih ramai ahli politik Melayu yang sangat kaya.

Menurutnya, bilangan ahli politik Melayu makmur yang lebih ramai itu membantu menyamakan keadaan dan meredakan sebarang kebimbangan berhubung peningkatan bilangan bukan Melayu yang kaya.

Dalam temu bual dengan FMT, beliau berkata, “Adalah diakui secara meluas bahawa ahli politik Melayu yang mewah cenderung memilih ahli perniagaan bukan Melayu sebagai wakil mereka.”

Mengenai kongres ekonomi Bumiputera, bekas menteri persekutuan itu berkongsi pemerhatiannya terhadap kumpulan Melayu tertentu yang menyatakan kebimbangan yang sama.

Salleh seterusnya menekankan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menyatakan keyakinan berhubung peningkatan taraf sosio-ekonomi masyarakat Bumiputera.

Ini, beliau percaya, akan membolehkan mereka menghadapi cabaran dan peluang masa depan dari sudut yang lebih kukuh.

Popular Articles