Saturday, July 27, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

George Hiew mahu tanah milik MPS digazetkan Tanah Perkampungan Karamunting

George Hiew menunjukkan kedudukan tanah yang beliau harap dapat digazetkan Tanah Perkampungan.

SANDAKAN – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Karamunting Datuk George Hiew Vun Zin kini sedang memperjuangkan untuk menukarkan status sebidang tanah di Kampung Karamunting daripada milik Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) kepada tanah perkampungan.

Menurut beliau, tanah yang berkeluasan 15 ekar tersebut terletak di Kampung Karamunting dan telah digunakan oleh penduduk kampung selama berpuluh tahun.

Namun, selepas kejadian kebakaran yang memusnahkan sebilangan rumah di atas sebahagian tanah ini pada tahun 2019, penduduk kampung menghadapi kekangan untuk membina rumah kembali atas sebab status tanah yang tidak termasuk di dalam perkampungan.

“Pada hari Rabu (April 17), saya telah menghadiri suatu mesyuarat bersama wakil Parlimen Batu Sapi, wakil-wakil dan jurutera MPS serta pegawai-pegawai Jabatan Tanah dan Ukur. Mesyuarat tersebut adalah untuk membincangkan dan mencari jalan penyelesaian supaya tanah ini dapat digazetkan sebagai tanah perkampungan.

“Menurut Jabatan Tanah dan Ukur, status tanah ini memang untuk kegunaan pembinaan kediaman. Justeru, untuk menukarkan status tanah ini daripada tanah di bawah milik MPS ke tanah perkampungan adalah tidak mustahil,” katanya.

Walaubagaimanapun, kata George, perkara tersebut masih memerlukan perbincangan yang lebih lanjut.

“Saya berharap agar status tanah ini akan segera ditukarkan kepada tanah perkampungan supaya mangsa kebakaran lima tahun lalu boleh mendirikan rumah mereka di sini, sekaligus mengurangkan beban mereka,” tambahnya.

Popular Articles