Saturday, July 27, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Pemimpin GRS sengaja mainkan isu JKDM kerana takut bayang-bayang sendiri – Dr Gaim

Dr Gaim…mereka takut keberkesanan bajet yang disalurkan kepada kampung-kampung.

KOTA KINABALU: Naib Presiden Parti Kesejahteraan Demokratik Malaysia (KDM) Dr Gaim James Lunkapis mendakwa terdapat pemimpin tertentu, khususnya dalam kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang segaja memainkan isu penubuhan Jawatankuasa Kemajuan Desa Madani (JKDM) di Sabah kerana takut dengan bayang-bayang sendiri.

Menurutnya ini kerana mereka takut keberkesanan bajet yang disalurkan kepada kampung-kampung di negeri ini.

“Seharusnya pihak kerajaan GRS menyahut baik pengumuman jawatankuasa ini yang paling awal diperkenalkan di negeri Sabah berbanding di negeri lain.

“Tentu sekali ini sesuai dengan semangat kerajaan Madani yang ingin menoktahkan kemiskinan di Malaysia yang lebih banyak tertumpu di daerah-daerah negeri Sabah,” katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Gaim berkata kerajaan negeri seharusnya paham konsep penubuhan JKDM itu yang diyakini dapat mengurangkan birokrasi di mana lebih cepat peruntukan pembangunan dapat disalurkan ke kampung-kampung terutama negeri Sabah.

Daripada segi undang-undang, Gaim berkata JKDM tidak menyalahi undang-undang dan tidak bercanggah dengan Ordinan Pentadbiran Luar Bandar Cap 132 yang mengkhususkan badan dibawah pentadbiran pegawai daerah berbeza dengan JKDM yang ditadbir dibawah Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah singkatan: (KKDW) iaitu badan negeri dan badan persekutuan.

Katanya daripada segi bidang kuasa, penubuhan JKDM tidak menyalahi kuasa negeri yang terdapat dalam Senarai Negeri Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Gaim, fungsi badan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) dan JKDM adalah berbeza.

Katanya JKDM berperanan membantu sektor ekonomi, usahawan dan latihan penduduk kampung manakala JKKK yang diwujudkan di bawah ordinan dengan fungsi mengurus dan mengatur pentadbiran serta keselamatan kampung.

“Jelas sekali tidak ada pertindihan kuasa antara dua badan berbeza fungsi dan matlamat,” katanya.

Sebelum ini, Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata kerajaan Negeri mengambil pendirian menolak pelaksanaan JKDM oleh KKDW di Sabah.

Popular Articles