Monday, September 16, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Transformasikan Pasar Tamu tanpa menghilangkan identiti keunikannya – Mohamad Sabu

TELUPID : – Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) menerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam usaha mentransformasikan operasi Pasar Tamu tanpa menghilangkan identiti keunikannya .

Datuk Seri Haji Mohamad Sabu, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan berkata, pasar tamu merupakan pasar yang diadakan secara mingguan di Sabah dan Sarawak bagi menjual barangan tani.

Katanya, meskipun pasar tamu ini telah di naik taraf, ia masih mengekalkan budaya setempat dan mempromosikan produk usahawan serta bertujuan untuk meningkatkan tahap keusahawanan peserta pasar tamu.

Operasi di pasar tamu masih sepenuhnya di bawah kendalian pihak PBT setempat.

FAMA telah menaiktaraf 6 pasar tamu sedia ada antaranya Pasar Tamu Sook Keningau (2017), Pasar Tamu Dataran Tomborungus, Kudat (2019), Pasar Tamu Kunak (2020), Pasar Tamu Beluran (2021), Pasar Tamu Tuaran (2023), dan terbaru Pasar Tamu Telupid.

Setakat tahun 2023, FAMA telah membelanjakan RM 5.36 juta. Terdapat 41 tapak pasar tamu sedia ada yang akan dinaik taraf bermula tahun 2024 dengan kos RM 10 juta.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyerahan Pasar Tamu Telupid kepada Majlis Daerah Telupid Sempena Road To MAHA 2024 @ Sabah di sini hari ini.

Pembinaan Projek naik taraf Pasar Tamu Telupid ini telah bermula pada 20 Mac 2023 dan siap sepenuhnya pada 18 Mac 2024 dengan kos RM852,000.

Ianya boleh memberikan peluang dan manfaat kepada 100 orang usahawan untuk menjalankan aktiviti perniagaan di sini.

Majlis penyerahan berkenaan telah disempurnakan Mohamad
Sabu kepada Celestine Jetony, Pegawai Daerah Telupid.

Turut berlangsung program Jualan Agro MADANI yang menawarkan jualan pelbagai barangan keperluan agro-makanan seperti produk segar sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, ayam, daging dan telur pada harga 10% ke 30% di mana harga yang lebih murah dan berbaloi berbanding harga pasaran tempatan.

Popular Articles