Sunday, September 8, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

Konsep 2.0 ubah persepsi PBS  sebagai “parti orang tua – Joniston

KOTA KINABALU : – Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Joniston Bangkuai telah mencadangkan konsep PBS 2.0 sebagai visi jelas untuk masa depan parti.

Beliau berkata cadangan inisiatif ini perlu dilihat sebagai usaha baharu untuk meremajakan parti yang berusia 39 tahun dan mengubah persepsi PBS  sebagai “parti orang tua”.

Ia harus dipandang sebagai parti yang mempelopori usaha menuntut hak-hak negeri seperti yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 dan di dalam Perlembagaan.

“Kita harus memanfaatkan sejarah dan legasi PBS sebagai asas kukuh untuk memajukan dan mengembangkan lagi matlamat serta halatuju parti,” katanya.

Joniston berkata demikian dalam berkongsi pandangan beliau mengenai ‘The Way Forward For PBS’ di Seminar Platform Politik Anak Muda PBS, pada Khamis.

Ketua Penerangan PBS, Datuk Joniston Bangkuai menerima cenderahati daripada Ketua Pergerakan Pemuda PBS Pusat, Christopher Mandut (2 dari kanan), sambil diperhatikan oleh Timbalan Ketua Pemuda PBS Pusat, Louis Lai (kanan) and Rockey Jerome Budin (kiri).

“Mungkin sudah tiba masanya kita mempertimbangkan PBS 2.0 sebagai daya usaha untuk benar-benar meremajakan parti supaya kekal relevan, dan memastikan kita tidak ketinggalan tetapi sebaliknya memimpin dalam amalan politik yang inovatif,” tambahnya.

Joniston turut mencadangkan agar Sayap Pemuda PBS menerajui usaha merangka strategi yang praktikal serta boleh dilaksanakan dengan objektif dan sasaran yang boleh dicapai dalam proses meremajakan parti.

“Sebagai pemimpin masa depan PBS, ahli sayap pemuda parti wajar berada di barisan hadapan dalam usaha mengukuhkan lagi parti dan menarik lebih ramai ahli, terutama di kalangan generasi muda,” katanya.

Beliau berpendapat bahawa konsep PBS 2.0 harus mewakili komitmen ahli terhadap pemodenan, keterangkuman, dan inovasi, sejajar dengan keperluan dan kepimpinan semasa.

Tambah beliau inisiatif ini harus merangkumi strategi digital yang komprehensif, pemodenan strategi kempen, pemerkasaan belia dan wanita, dan yang paling penting, penglibatan generasi pengundi baharu.

“Saya melihat PBS 2.0 sebagai ‘call to action’ untuk semua ahli. Ia bukan sekadar pelan tetapi penggerak ke arah yang lebih cerah untuk parti kita, dan bagi saya, inilah ‘the way forward’ (pendekatan terbaik) untuk masa depan PBS,” kata Joniston.

Justeru itu, beliau menekankan pentingnya penyertaan aktif dari semua ahli untuk merealisasikan konsep ini di mana belia dan wanita boleh membantu merangka pelan pemodenan yang berkesan untuk parti.

Seminar ini dihadiri oleh ahli exco parti yang diketuai oleh Ketua Pergerakan Pemuda Pusat Christopher Mandut dan ketua-ketua pemuda bahagian.

Popular Articles