Monday, September 16, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

PM terlepas pandang 40 peratus peruntukan Sabah – Ronald

KOTA KINABALU: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim terlepas pandang 40 peratus peruntukan Sabah dibawah Perkara 112C Perlembangaan Persekutuan.

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Sabah Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata, Perdana Menteri baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan sebanyak RM16 billion kepada Sabah yang mana nilai tersebut adalah bagi jumlah keseluruhan peruntukan kepada Sabah dan bukan hanya untuk pembangunan sahaja (Development expenditure).

Katanya, Perdana Menteri dalam ucapan tersebut turut menyatakan bahawa peruntukan RM16 bilion tersebut termasuk peruntukan sekolah, pendidikan untuk anak-anak, serta penjagaan sempadan yang mana dalam hal tersebut sememangnya merupakan tanggungjawab Persekutuan di bawah Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

“Kenyataan YAB Perdana Menteri sebenarnya tidak menjawab kepada isu yang perlu dijawab iaitu pemberian wajib 40 peratus di bawah Perkara 112C Perlembagaan.

“Secara mudahnya, setiap negeri dalam Persekutuan perlu menerima hak wajib peruntukan kewangan di bawah Perkara 109, manakala bagi Sabah dan Sarawak terdapat peruntukan wajib tambahan iaitu di bawah Perkara 112C Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Ronald yang juga Ahli Parlimen Beluran berkata, perkara 109 Perlembagaan menyatakan antara lainnya pemberian wajib kepada negeri-negeri adalah seperti berikut:

(a) Geran Pemberian Mengikut Bilangan Orang (Capitation Grant) di bawah Perkara 109(1)(a) Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pemberian Bilangan Orang 2002;

(b) Geran Pemberian Penyelenggaraan Jalan Raya Negeri (MARRIS) di bawah Perkara 109(1)(b) Perlembagaan Persekutuan; serta

(c) Geran Pemberian Berdasarkan Tahap Pembangunan Ekonomi, Infrastruktur dan Kesejahteraan Hidup di bawah Perkara 109(6) Perlembagaan Persekutuan

Menurutnya, selanjutnya pemberian peruntukan kewangan di bawah Perkara 109 Perlembagaan Persekutuan tersebut perlu juga mematuhi kehendak di bawah Bahagian I, II dan III Jadual Kesepuluh Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, bagi Sabah, selain peruntukan wajib dalam Perkara 109 Perlembagaan Persekutuan, perlu diberikan peruntukan wajib 40 peratus seperti yang dinyatakan dalam Perkara 112C di Bahagian IV dan V Jadual Kesepuluh Perlembagaan Persekutuan yang mana peruntukan tersebut perlu dikaji semula setiap lima tahun di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan tetapi gagal dilaksanakan Persekutuan setakat ini.

“Jadi kenyataan YAB Perdana Menteri sebenarnya terlepas pandang bahawa jumlah peruntukan development expenditure kepada Sabah tidak boleh disamakan dengan pemberian wajib biasa kepada negeri-negeri lain (selain Sarawak).

“Nilai RM16 Bilion tersebut seharusnya diberikan kepada Sabah namun pemberian wajib 40 peratus di bawah Perkara 112C masih tetap dan perlu diberikan kepada Sabah selaras dengan kehendak Perlembagaan Persekutuan,” jelasnya.

Justeru, Ronald menegaskan Kerajaan Persekutuan dan Sabah perlu sentiasa menjunjung serta mematuhi Perlembagaan Persekutuan bagi menjamin suatu Persekutuan yang terus adil, bermanfaat bersama disamping menjaga kepentingan negara Malaysia.

Popular Articles