Sunday, September 8, 2024
spot_img

Top 5 This Week

spot_img

Related Posts

‘Hayati Hari Kemerdekaan, Hari Malaysia’

Sebahagian hadirin di majlis itu.

Oleh Nilam Raon

TAWAU (Rabu 30 Ogos): Generasi muda diperingat untuk menghayati Hari Kemerdekaan yang disambut pada 31 Ogos dan Hari Malaysia pada 16 September setiap tahun.

Ahli Parlimen Kalabakan, Datuk Andi Muhamad Suryady Bandy berkata, perkara itu penting sebagai usaha menanam semangat kecintaan dan patriotik terhadap negeri dan negara.

Menurutnya, melalui ingatan terhadap sambutan dua hari penting itu akan membawa kepada usaha untuk mengekalkan keamanan dan kedaulatan negeri serta negara terus dipertahan.

“Pentingnya pelbagai program diadakan pada dua tarikh tersebut bagi memastikan generasi muda kita terus mengingati sejarah perjuangan mendapatkan kemerdekaan yang bukan mudah sehingga hasilnya dinikmati pada masa kini,” katanya.

Beliau yang juga Pembantu Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan Sabah berkata demikian di majlis Sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Kebangsaan di Dewan Terbuka SMJ Tanjung Batu Darat di sini pada Rabu.

Katanya, setiap kawasan perlu merangka program bagi memeriahkan sambutan hari kemerdekaan dan memupuk semangat perpaduan di kalangan masyarakat berbilang kaum.

“Semua pihak termasuk syarikat swasta, syarikat berkaitan kerajaan dan badan bukan kerajaan bersama-sama memastikan Hari Kemerdekaan dan Hari Kebangsaan ini dapat diraihkan dengan semangat yang tinggi,” katanya lagi.

Terdahulu Andi yang juga wakil rakyat Tanjong Batu berkata, langkah pencegahan perlu diambil dalam usaha menangani kawasan yang sering dilanda banjir apabila berlaku hujan lebat dan berterusan.

“Kita harap peruntukan untuk tebatan banjir dapat diluluskan dan kita harap kerajaan prihatin isu banjir yang melanda beberapa kawasan di Tanjung Batu,” katanya.

Popular Articles